Personal branding, czyli jak budować własną markę osobistą!

Autor wpisu: Kreator Wizerunku
18.10.2020r.

Czym jest marka osobista? 

Marka. Określenie to kojarzyło się kiedyś tylko i wyłącznie ze znakami towarowymi. W obecnym świecie powszechnej digitalizacji oraz znacznego wzrostu istotności social media każdy z nas posiada swoją markę osobistą

Istnieje wiele definicji personal brandingu. Marka to zdecydowanie coÅ› wiÄ™cej niż wizerunek i dziaÅ‚ania marketingowe. Marka to caÅ‚oksztaÅ‚t Ciebie. JesteÅ›my wÅ‚asnymi markami - czy budujemy je Å›wiadomie czy nie. Marka to również wyobrażenie innych o nas i to wÅ‚aÅ›nie wyobrażenie ma ogromny wpÅ‚yw na nasze zawodowe i prywatne relacje.

Personal branding, czyli budowanie osobistej marki to wszelkie dziaÅ‚ania majÄ…ce na celu markowanie sobÄ…, wÅ‚asnÄ… osobÄ… czy nazwiskiem wszystkiego, co robimy i mówimy w rzeczywistoÅ›ci i w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych. W ten sposób stajemy siÄ™ niejako produktem - rozpoznawalnym i rozróżnianym przez rynek. Budowanie marki osobistej to dobrze zaplanowany i przemyÅ›lany proces zarzÄ…dzania wÅ‚asnym wizerunkiem zawodowym i karierÄ…, a także życiem osobistym.

Jakie korzyści daje Ci personal branding?

DziaÅ‚ania budowania marki osobistej niosÄ… za sobÄ… wiele korzyÅ›ci zarówno na pÅ‚aszczyźnie zawodowej, jak i zapewne prywatnej. Poprzez zaufanie spoÅ‚eczne budowane do brandu personalnego Å‚atwiej jest networkować oraz nawiÄ…zywać relacje biznesowe. Dobrze zbudowana marka osobista to zdecydowany social proof, dajÄ…cy Ci wiarygodność w oczach innych. Posiadanie rozwiniÄ™tej marki czÄ™sto wiąże siÄ™ ze zbudowaniem wizerunku eksperta w zakresie danej branży. Równa siÄ™ to z zaufaniem w kontekÅ›cie prawidÅ‚owoÅ›ci wypowiedzi. InnÄ… kwestiÄ… jest wzmocnienie odbioru wizerunku w oczach potencjalnego pracodawcy, pracownika czy partnera biznesowego. Warto dodać, że rozbudowana i profesjonalna marka osobista zwiÄ™ksza pewność siebie oraz swobodÄ™ profesjonalnej wypowiedzi.

Dla kogo jest marka osobista?

Trudniejszym pytaniem byÅ‚aby kwestia dla kogo nie jest marka osobista. ChcÄ…c, bÄ…dź nie chcÄ…c każdy buduje wÅ‚asnÄ… markÄ™ osobistÄ…. Zdecydowanie lepiej w takim razie Å›wiadomie oraz przemyÅ›lanie budować strategiÄ™ dziaÅ‚ania w kierunku pozytywnego budowania marki osobistej. UpraszczajÄ…c, można powiedzieć, że personal branding jest dla wszystkich tych, dla których wizerunek jest nierozerwalnie poÅ‚Ä…czony z osiÄ…ganym dochodem. 

Jak budować personal branding?

Już wiesz, że dziaÅ‚ania budowania marki osobistej to proces dÅ‚ugotrwaÅ‚y. W rzeczywistoÅ›ci oznacza to, że nie zbudujesz silnego brandu z dnia na dzieÅ„, a na potencjalne rezultaty bÄ™dziesz musiaÅ‚ poczekać. Każdy proces skÅ‚ada siÄ™ bowiem z etapów, które powinny być strategicznie zaplanowane. 

Pierwszy z nich to etap autoanalizy swojej persony. To Ty najpierw musisz sam wiedzieć, w czym jesteÅ› najlepszy, by móc to nastÄ™pnie zakomunikować Å›wiatu. Warto wiÄ™c zacząć od stworzenia personalnej analizy SWOT. Musisz okreÅ›lić wÅ‚asne mocne strony, sÅ‚abe strony, a także szanse i zagrożenia. Wiele prostych arkuszy do wykonania owej analizy znajdziesz w internecie. Autoanaliza metodykÄ… SWOT pozwala także okreÅ›lić osobistÄ… wartość oraz najważniejsze kompetencje, które stanowić bÄ™dÄ… solidny filar nastÄ™pujÄ…cych przyszÅ‚ych dziaÅ‚aÅ„. 

Kolejny etap budowania personalnego brandu polega na okreÅ›leniu obszarów dziaÅ‚ania oraz grup docelowych do których chcesz dotrzeć poprzez dziaÅ‚ania marki osobiste. Chodzi o wybranie swojej eksperckiej specjalizacji, a nastÄ™pnie na analizie grupy odbiorców marki (przecież nie chcesz kierować swoich usÅ‚ug dla każdego). Warto wiÄ™c na tym etapie pokusić siÄ™ również o stworzenie person, czyli sylwetek Twoich idealnych klientów (ideal customer profile).

NastÄ™pny etap to etap okreÅ›lania celów Twojej marki osobistej. Po co chcesz zbudować swojÄ… markÄ™? DobrÄ… metodykÄ… jest teoria 5 why lub podejÅ›cie Simona Sinka odnoÅ›nie szukania motywacji i powodów dziaÅ‚ania. Co za jej poÅ›rednictwem pragniesz osiÄ…gnąć? Koniecznie odpowiedz sobie na te pytania.

Przedostatnim etapem jest spójne z wartoÅ›ciami opakowanie marki w content wizualny i tekstowy. Wizualna strona marki może wydawać siÄ™ maÅ‚o istotnym elementem na poczÄ…tku procesu budowania marki, ale należy pamiÄ™tać, że pierwsze, co widzimy przy kontakcie z markÄ… osobistÄ… to wÅ‚aÅ›nie czÅ‚owiek – jego wyglÄ…d i zachowanie oraz wyglÄ…d wszystkiego co reprezentuje markÄ™, czyli caÅ‚a tzw. identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna marki to wszystko co jÄ… obrazuje – logo, hasÅ‚o, wszelkie materiaÅ‚y reklamowe i grafiki, które publikowane sÄ… we wszystkich mediach, strona internetowa, branding w mediach spoÅ‚ecznoÅ›ciowych itp.

Ostatnim etapem budowania personal brandu jest kwestia dziaÅ‚ania, prezentacji oraz zdobywania dalszych zasiÄ™gów. Jest wiele narzÄ™dzi i kanaÅ‚ów do komunikowania marki grupie odbiorców. Do planu tworzenia marki osobistej trzeba podejść z gÅ‚owÄ…, przemyÅ›leć jakie mamy zasoby finansowe, osobowe i czasowe, aby nie wybrać zbyt wielu kanaÅ‚ów, bo wtedy komunikacja rozmyje siÄ™ i nie przyniesie oczekiwanych efektów, ponieważ do odbiorców należy docierać w sposób regularny oraz nie wolno kierować do nich nudnych treÅ›ci. PamiÄ™taj, że maÅ‚a ilość użytkowników w social media aktywnie publikuje treÅ›ci (na przykÅ‚ad na polskim Linkedinie aktywnie publikuje tylko 2% użytkowników), wiÄ™c nie jest stosunkowo trudno siÄ™ przebić! DziaÅ‚aj!
POWRÓT