JasnÄ… i konkretnÄ… strategiÄ™ marketingowÄ… umiejscowionÄ… w czasie
powinna posiadać każda firma, która nastawia siÄ™ na ciÄ…gÅ‚y wzrost oraz dalszy rozwój. Należy w niej podsumować mocne i sÅ‚abe strony przedsiÄ™biorstwa, zdefiniować komunikacjÄ™ z odbiorcÄ…, okreÅ›lić cele dziaÅ‚alnoÅ›ci marketingowo-sprzedażowej, a także scharakteryzować grupÄ™ docelowÄ… oraz personÄ™ idealnego klienta. ZÅ‚ota zasada marketingu mówi, że dobra strategia marketingowa to
połowa przyszłego sukcesu. Musi być zrobiona więc logicznie oraz posiadać wszystkie informacje pozwalające na pozytywne oddziaływanie nawet przy niekorzystnych wynikach.
Czym jest strategia marketingowa?
Jest to dokument w którym osoba odpowiedzialna za marketing i promocjÄ™ przedsiÄ™biorstwa definiuje kwestie zwiÄ…zane z
najważniejszymi celami marketingowymi oraz ich sposobem realizacji, grupą klienta docelowego, personą idealnego klienta, formą dotarcia oraz kanałami komunikacji z klientami, kosztorysem działań marketingowych oraz analizą konkurencji i przewag konkurencyjnych nad obecnie działającymi na rynku rozwiązaniami. Warto podkreślić, że często marketingowcy budują przekaz komunikacyjny właśnie opierając się o przewagi konkurencyjne budując tak zwane nieuczciwe przewagi (ang. unfair advantage). Nierzadko w strategii marketingowej znajdziemy też kwestie związane z analizą wewnętrzną oraz zewnętrzną sytuacji przedsiębiorstwa.
Bezpośrednim celem stworzenia dobrej strategii marketingowej jest
wysoka efektywność promocji oraz dziaÅ‚aÅ„ marketingowych przedsiÄ™biorstwa. Podstawowym zadaniem na poczÄ…tku tworzenia strategii marketingowej jest okreÅ›lenie narzÄ™dzi sÅ‚użących do reklamy. Zdecydowanie różnorodne kanaÅ‚y komunikacji bÄ™dÄ… wykorzystywane w przypadku produktów cyfrowych, a inne w przypadku biznesów opierajÄ…cych siÄ™ o usÅ‚ugi. Strategia marketingowa pomoże ujednolicić plan i uporzÄ…dkować dziaÅ‚ania marketingowe na różnych pÅ‚aszczyznach kontaktu z potencjalnym klientem. CzęściÄ… strategii marketingowej jest plan dziaÅ‚aÅ„ umiejscowiony w czasie pozwalajÄ…cy na chronologiczne realizowanie zadaÅ„, opierajÄ…c siÄ™ o konkretne zaÅ‚ożenia, a także kreujÄ…c w Å›wiadomoÅ›ci odbiorcy chciany przez nas obraz komunikacji.
Jakie działania powinniśmy realizować na początku tworzenia strategii marketingowej?
Pierwszym krokiem jest okreÅ›lenie kilku kluczowych aspektów pozwalajÄ…cych później na dostosowanie dziaÅ‚aÅ„ marketingowych do rynku oraz potencjalnych odbiorców. Priorytetowe jest scharakteryzowanie
wielkoÅ›ci rynku na którym chcemy dziaÅ‚ać, jego
wypełnienia innymi podmiotami, a także
powtarzalnych zachowań. Ważne jest także sprawdzenie oraz zweryfikowanie
zapotrzebowania naszej potencjalnej grupy docelowej oraz
scharakteryzowanie persony klienta idealnego. Istotne bÄ™dzie również zdefiniowanie komunikacji, opierajÄ…c jÄ… o przewagi wypracowane na innymi podmiotami dziaÅ‚ajÄ…cymi w naszym segmencie rynku.
Kluczową aktywnością w trakcie tworzenia strategii marketingowej jest
okreÅ›lenie grupy docelowej. Precyzyjne sformuÅ‚owanie segmentacji klientów chroni przedsiÄ™biorcÄ™ miÄ™dzy innymi przed zbÄ™dnymi dziaÅ‚aniami marketingowymi ukierunkowanymi na niewÅ‚aÅ›ciwÄ… grupÄ™ odbiorców - co wynikowo może prowadzić na przykÅ‚ad do niskiej konwersji na sprzedaż.
AktywnoÅ›ci konsumenckie można podzielić na pięć etapów relacji zawartej z klientem.
- Na poczÄ…tku komunikacji z odbiorcÄ… wystÄ™puje etap rozwoju Å›wiadomoÅ›ci produktu u klienta. DziaÅ‚ania promocyjne powinny być skierowane w taki sposób, aby przyciÄ…gnąć klienta do produktu.
- W drugim etapie relacji należy zainteresować klienta właściwościami czy funkcjonalnościami produktu.
- Kolejnym krokiem jest przekonanie klienta, że nasz produkt jest mu potrzebny oraz dostarczy mu realną wartość.
- Czwartym etapem jest zakup. W tym momencie poprzez działania promocyjne należy przekonać klienta do zakupu produktu. Jest to najtrudniejszy etap aktywności marketingowych, gdyż następuje w nim transakcja z klientem strategicznym.
- Ostatnim etapem jest lojalność oraz działania posprzedażowe. W tym miejscu poprzez efektywne wsparcie klienta, wydajny i prawidłowo działający produkt oraz dalszą promocję należy przekonać klienta do ponownego zakupu dobra.
Jakie sÄ… cele tworzenia strategii marketingowej?
Wskazuje,
jakich dokładnie narzędzi użyć, aby osiągnąć zamierzony przez siebie cele docierając do grupy docelowej. Dzięki strategii marketingowej marketerzy mogą skupić się na
możliwoÅ›ciach, które można sukcesywnie wykorzystać, a także na zagrożeniach, które można uniknąć.
InnÄ… kwestiÄ… jest
oszczędność czasu i pieniędzy poprzez wskazanie efektywnych metod promocji oraz lokowanie kapitału tylko w wydajne kanały komunikacji. Strategia marketingowa pomaga w skutecznej, prawidłowej i efektywnej komunikacji między firmą, a jej klientami (często opierając się o przewagi konkurencyjne).
W skrócie:
celem strategii marketingowej jest podniesienie sprzedaży. SzczegóÅ‚owa strategia marketingowa to kluczowy element każdego biznesplanu, który dowodzi Å›wiadomoÅ›ci przedsiÄ™biorcy w zakresie wiedzy odnoÅ›nie marketingu oraz sprzedaży. Jest to istotne, gdyż
bez dobrze zaplanowanych działań marketingowych firma może zmagać się z problemami finansowymi wynikającymi z niskiej sprzedaży.