Planowanie strategii marketingowej. Czy ma to sens?

Autor wpisu: Kreator Wizerunku
18.10.2020r.

JasnÄ… i konkretnÄ… strategiÄ™ marketingowÄ… umiejscowionÄ… w czasie powinna posiadać każda firma, która nastawia siÄ™ na ciÄ…gÅ‚y wzrost oraz dalszy rozwój. Należy w niej podsumować mocne i sÅ‚abe strony przedsiÄ™biorstwa, zdefiniować komunikacjÄ™ z odbiorcÄ…, okreÅ›lić cele dziaÅ‚alnoÅ›ci marketingowo-sprzedażowej, a także scharakteryzować grupÄ™ docelowÄ… oraz personÄ™ idealnego klienta. ZÅ‚ota zasada marketingu mówi, że dobra strategia marketingowa to poÅ‚owa przyszÅ‚ego sukcesu. Musi być zrobiona wiÄ™c logicznie oraz posiadać wszystkie informacje pozwalajÄ…ce na pozytywne oddziaÅ‚ywanie nawet przy niekorzystnych wynikach.
 
Czym jest strategia marketingowa? 
 
Jest to dokument w którym osoba odpowiedzialna za marketing i promocjÄ™ przedsiÄ™biorstwa definiuje kwestie zwiÄ…zane z najważniejszymi celami marketingowymi oraz ich sposobem realizacji, grupÄ… klienta docelowego, personÄ… idealnego klienta, formÄ… dotarcia oraz kanaÅ‚ami komunikacji z klientami, kosztorysem dziaÅ‚aÅ„ marketingowych oraz analizÄ… konkurencji i przewag konkurencyjnych nad obecnie dziaÅ‚ajÄ…cymi na rynku rozwiÄ…zaniami. Warto podkreÅ›lić, że czÄ™sto marketingowcy budujÄ… przekaz komunikacyjny wÅ‚aÅ›nie opierajÄ…c siÄ™ o przewagi konkurencyjne budujÄ…c tak zwane nieuczciwe przewagi (ang. unfair advantage). Nierzadko w strategii marketingowej znajdziemy też kwestie zwiÄ…zane z analizÄ… wewnÄ™trznÄ… oraz zewnÄ™trznÄ… sytuacji przedsiÄ™biorstwa.
 
BezpoÅ›rednim celem stworzenia dobrej strategii marketingowej jest wysoka efektywność promocji oraz dziaÅ‚aÅ„ marketingowych przedsiÄ™biorstwa. Podstawowym zadaniem na poczÄ…tku tworzenia strategii marketingowej jest okreÅ›lenie narzÄ™dzi sÅ‚użących do reklamy. Zdecydowanie różnorodne kanaÅ‚y komunikacji bÄ™dÄ… wykorzystywane w przypadku produktów cyfrowych, a inne w przypadku biznesów opierajÄ…cych siÄ™ o usÅ‚ugi. Strategia marketingowa pomoże ujednolicić plan i uporzÄ…dkować dziaÅ‚ania marketingowe na różnych pÅ‚aszczyznach kontaktu z potencjalnym klientem. CzęściÄ… strategii marketingowej jest plan dziaÅ‚aÅ„ umiejscowiony w czasie pozwalajÄ…cy na chronologiczne realizowanie zadaÅ„, opierajÄ…c siÄ™ o konkretne zaÅ‚ożenia, a także kreujÄ…c w Å›wiadomoÅ›ci odbiorcy chciany przez nas obraz komunikacji.
 
Jakie działania powinniśmy realizować na początku tworzenia strategii marketingowej?
 
Pierwszym krokiem jest okreÅ›lenie kilku kluczowych aspektów pozwalajÄ…cych później na dostosowanie dziaÅ‚aÅ„ marketingowych do rynku oraz potencjalnych odbiorców. Priorytetowe jest scharakteryzowanie wielkoÅ›ci rynku na którym chcemy dziaÅ‚ać, jego wypeÅ‚nienia innymi podmiotami, a także powtarzalnych zachowaÅ„. Ważne jest także sprawdzenie oraz zweryfikowanie zapotrzebowania naszej potencjalnej grupy docelowej oraz scharakteryzowanie persony klienta idealnego. Istotne bÄ™dzie również zdefiniowanie komunikacji, opierajÄ…c jÄ… o przewagi wypracowane na innymi podmiotami dziaÅ‚ajÄ…cymi w naszym segmencie rynku. 
 
KluczowÄ… aktywnoÅ›ciÄ… w trakcie tworzenia strategii marketingowej jest okreÅ›lenie grupy docelowej. Precyzyjne sformuÅ‚owanie segmentacji klientów chroni przedsiÄ™biorcÄ™ miÄ™dzy innymi przed zbÄ™dnymi dziaÅ‚aniami marketingowymi ukierunkowanymi na niewÅ‚aÅ›ciwÄ… grupÄ™ odbiorców - co wynikowo może prowadzić na przykÅ‚ad do niskiej konwersji na sprzedaż. 

AktywnoÅ›ci konsumenckie można podzielić na pięć etapów relacji zawartej z klientem. 
  1. Na poczÄ…tku komunikacji z odbiorcÄ… wystÄ™puje etap rozwoju Å›wiadomoÅ›ci produktu u klienta. DziaÅ‚ania promocyjne powinny być skierowane w taki sposób, aby przyciÄ…gnąć klienta do produktu.
  2. W drugim etapie relacji należy zainteresować klienta właściwościami czy funkcjonalnościami produktu.
  3. Kolejnym krokiem jest przekonanie klienta, że nasz produkt jest mu potrzebny oraz dostarczy mu realną wartość.
  4. Czwartym etapem jest zakup. W tym momencie poprzez działania promocyjne należy przekonać klienta do zakupu produktu. Jest to najtrudniejszy etap aktywności marketingowych, gdyż następuje w nim transakcja z klientem strategicznym.
  5. Ostatnim etapem jest lojalność oraz działania posprzedażowe. W tym miejscu poprzez efektywne wsparcie klienta, wydajny i prawidłowo działający produkt oraz dalszą promocję należy przekonać klienta do ponownego zakupu dobra.

Jakie sÄ… cele tworzenia strategii marketingowej?

Wskazuje, jakich dokÅ‚adnie narzÄ™dzi użyć, aby osiÄ…gnąć zamierzony przez siebie cele docierajÄ…c do grupy docelowej. DziÄ™ki strategii marketingowej marketerzy mogÄ… skupić siÄ™ na możliwoÅ›ciach, które można sukcesywnie wykorzystać, a także na zagrożeniach, które można uniknąć. 

InnÄ… kwestiÄ… jest oszczÄ™dność czasu i pieniÄ™dzy poprzez wskazanie efektywnych metod promocji oraz lokowanie kapitaÅ‚u tylko w wydajne kanaÅ‚y komunikacji. Strategia marketingowa pomaga w skutecznej, prawidÅ‚owej i efektywnej komunikacji miÄ™dzy firmÄ…, a jej klientami (czÄ™sto opierajÄ…c siÄ™ o przewagi konkurencyjne). 

W skrócie: celem strategii marketingowej jest podniesienie sprzedaży. SzczegóÅ‚owa strategia marketingowa to kluczowy element każdego biznesplanu, który dowodzi Å›wiadomoÅ›ci przedsiÄ™biorcy w zakresie wiedzy odnoÅ›nie marketingu oraz sprzedaży. Jest to istotne, gdyż bez dobrze zaplanowanych dziaÅ‚aÅ„ marketingowych firma może zmagać siÄ™ z problemami finansowymi wynikajÄ…cymi z niskiej sprzedaży.
 
POWRÓT