Jak stworzyć personę klienta docelowego, która realnie wpłynie na konwersję działań marketingowych?
Autor wpisu: Kreator Wizerunku
19.10.2020r.
Wszystkie dziaÅ‚ania promocyjne polegajÄ… na efektywnym i skutecznym dotarciu do klienta, a także zaspokojeniu jego potrzeb. Poszczególne zagadnienia marketingowe dążą w zasadzie dokÅ‚adnie do tego samego efektu koÅ„cowego, zmieniajÄ…c narzÄ™dzia, metodykÄ™ czy Å›rodki. PodstawÄ… sukcesów przedsiÄ™biorstwa jest wnikliwe zrozumienie klientów oraz poznanie ich potrzeb, motywacji czy specyfikacji aktywnoÅ›ci. Pomoże Ci w tym ideal customer profile, czyli persona klienta idealnego, do którego bÄ™dziesz mógÅ‚ z powodzeniem prowadzić swojÄ… sukcesywnÄ… komunikacjÄ™ zakoÅ„czonÄ… finalizacjÄ… procesu zakupowego.
Czym jest profil klienta idealnego?
Ideal customer profile to model postaci fikcyjnego klienta z Twojej grupy docelowej, zawierajÄ…cy informacje o jego specyfice, danych demograficznych, geolokalizacji, motywacji dziaÅ‚aÅ„, aktywnoÅ›ciach, potrzebach czy lÄ™kach. Specyfika persony jest maksymalnie dopasowana do produktu lub usÅ‚ugi proponowanej przez TwojÄ… firmÄ™, jej wizji, misji czy celów na dalszy rozwój. Wyznaczenie profilu klienta idealnego jest wielopÅ‚aszczyznowym zadaniem, wymagajÄ…cym odpowiedzi na liczne pytania o wiele aspektów dotyczÄ…cych konsumentów.
Warto także pamiÄ™tać, że w dziaÅ‚aniach marketingowych nie musisz ograniczać siÄ™ do stworzenia jednego ideal customer profile. Niektóre branże, a w szczególnoÅ›ci rozwiÄ…zania typu marketplace, bÄ…dź produkty o modelu dziaÅ‚ania B2B2C nawet wymagajÄ… stworzenia kilku takich modelów! JeÅ›li pomoże Ci to w realizacji swoich zaÅ‚ożeÅ„ biznesowych kilka person klienta idealnego jest dobrym pomysÅ‚em. Uważaj jednak na nadmierne namnożenie, które finalnie spowoduje utrudnienie procesu komunikacyjnego, komplikacje w okreÅ›laniu potrzeb grupy docelowej oraz problemy z dobraniem dopasowanego contentu.
Jak stworzyć poprawny ideal customer profile?
Przede wszystkim musisz pamiÄ™tać, że należy uwzglÄ™dnić wszystkie dane o grupie docelowej oferowanego przez Ciebie produktu lub usÅ‚ugi oraz dotychczasowych klientach. Warto rozpocząć od zebrania informacji o konsumentach wewnÄ…trz Twojej firmy. DywersyfikujÄ…c kanaÅ‚y pozyskiwania informacji możesz spotkać siÄ™ z innym feedbackiem, który sumarycznie pozwoli okreÅ›lić dokÅ‚adny obraz grupy docelowej. Pomóc może także analityka zachowaÅ„ użytkowników na Twojej stronie internetowej czy kanaÅ‚ach komunikacji social media. Wykorzystać możesz narzÄ™dzia jak Google Analitycs, SimilarWeb czy Facebook Audience Insights. PosiadajÄ…c znacznÄ… ilość wczeÅ›niej wymienionych informacji o odbiorcach możesz przystÄ…pić do tworzenia persony klienta idealnego.
Jakie informacje składają się na model klienta idealnego?
Konieczne jest zebranie wszystkich informacji odnoÅ›nie danych demograficznych klientów (jak np. wiek, pÅ‚eć, grupa etniczna czy wyksztaÅ‚cenie), geolokalizacji odbiorców, podsumowanie profilu psychologicznego, a także realizacja profilu behawioralnego. Ważne jest również okreÅ›lenie ryzyk podejmowanych przez konsumenta, a także jego obiekcji (czyli niepewnoÅ›ci).
ChcÄ…c wytworzyć profil maksymalnie zgodny z TwojÄ… grupÄ… docelowÄ…, a także pozwalajÄ…cy na podniesienie efektywnoÅ›ci dziaÅ‚aÅ„ przedsiÄ™biorstwa należy przejść pięć nastÄ™pujÄ…cych kroków.
Najpierw poznaj pierwotnÄ… motywacjÄ™ klientów zainteresowanych Twoim produktem lub usÅ‚ugÄ….
Podczas tego etapu okreÅ›l, co spowodowaÅ‚o, że konsument w ogóle zdecydowaÅ‚ szukać danej usÅ‚ugi czy produktu. Może być to spowodowane wieloetapowym lejkiem sprzedażowym, zwiÄ™kszeniem Å›wiadomoÅ›ci marki poprzez rzetelne dziaÅ‚ania brandingowe lub po prostu regularnie wystÄ™pujÄ…ca potrzeba.
Aby dobrze poznać pierwotnÄ… motywacjÄ™ klientów zadaj sobie nastÄ™pujÄ…ce pytania:
Co spowodowało, że klient zaczął szukać danego produktu/usługi?
W jaki sposób konsument trafiÅ‚ na nasz produkt/usÅ‚ugÄ™?
Co danego klienta odróżnia od innych klientów, którzy rozwiÄ…zania nie szukajÄ…?
Następnie zwizualizuj kryterium sukcesu, czyli to czego konsument oczekuje od Twojego produktu lub usługi.
Tutaj kluczowe jest określenie jakie są potrzeby klienta oraz to, dlaczego konsument chce dokonać zakupu oferowanego przez nas dobra. Warto dokładnie przemyśleć jego motywację do produktu lub usługi, strach przed niepowodzeniem, a także niepewności po transakcji.
Aby lepiej zdefiniować kryterium sukcesu odpowiedz sobie na pytania:
Jakich efektów użytkownik oczekuje po naszym produkcie/usÅ‚udze?
Czego spodziewa się wykorzystując nasz produkt/usługę? Czym motywuje dokonanie zakupu?
Kolejnym etapem jest poznanie barier zakupowych naszego klienta z grupy docelowej.
CzÄ™sto spotykanÄ… sytuacjÄ… jest porzucenie koszyka finalizujÄ…c zamówienie w sklepie internetowym. W pewnym momencie klient napotyka barierÄ™, która pomimo wczeÅ›niejszego zaangażowania czasu oraz uwagi rezygnuje z zakupu. Takich barier może być wiele oraz wynikajÄ… z różnorakich motywacji.
W tym podpunkcie zadaj sobie następujące pytania:
Co może powstrzymywać klienta przed skorzystaniem z Twojej oferty? Co może skłonić do zakupu u konkurencji?
Co sprawia, że konsument szuka innych, alternatywnych produktów/usÅ‚ug?
Dlaczego klient może zaufać Twojej marce?
Co przekona konsumenta, że organizacja w której chce kupić produkt lub zrealizować danÄ… usÅ‚ugÄ™ posiada odpowiednie kompetencje i doÅ›wiadczenie, a także w finalnym rozrachunku otrzyma to, co przedsiÄ™biorstwo obiecuje?
Teraz skup się na poznaniu ścieżki zakupowej. Możesz określić go poprzez proces lub lejek sprzedażowy.
Warto zdefiniować poszczególne kroki, jakie klient musi wykonać pomiÄ™dzy podjÄ™ciem decyzji o zaspokojeniu swojej potrzeby, a dokonaniem transakcji zakupowej. Ten podpunkt jest kluczowy szczególnie w branży B2B, gdzie nie dość, że w proces sprzedażowy jest zaangażowane wiele osób to dodatkowo lejek jest skonstruowany znacznie bardziej skomplikowanie niż w sektorze B2C.
Aby dobrze zweryfikować ścieżkę zakupową odpowiedz na pytania:
Jakie osoby sÄ… decyzyjne w procesie zakupu?
Jakie sÄ… potrzeby każdej z wczeÅ›niej wymienionych osób i co jest dla nich kluczowe?
Czym kierujÄ… siÄ™ te osoby przy podejmowaniu finalnej decyzji?
Finalnie poznaj kryterium wyboru swojego klienta!
Obecnie, w czasie powszechnej digitalizacji konsument ma wÅ‚aÅ›ciwie nieograniczone możliwoÅ›ci wyboru pomiÄ™dzy setkami produktów. Bardzo istotne jest okreÅ›lenie, dlaczego akurat wybraÅ‚ Twoje rozwiÄ…zanie. WpÅ‚yw na to mogÄ… mieć cechy, funkcjonalnoÅ›ci czy caÅ‚kowita wartość przedmiotów. PamiÄ™taj, że każda osoba zdecydowanie inaczej hierarchizuje różne aspekty oraz od Twojej grupy docelowej zależy, co bÄ™dzie dla idealnego klienta priorytetem.
Zadaj sobie pytania:
Jakimi kryteriami kieruje się klient przy dokonaniu zakupu? Jakie cechy produktu/usługi są dla niego najważniejsze?
Które kryterium sfinalizowania transakcji byÅ‚o kluczowe?
PodsumowujÄ…c! Na podstawie zgromadzonych informacji buduj strategiÄ™ marketingowÄ… oraz biznesowÄ… swojego przedsiÄ™biorstwa. PrzejÅ›cie przez wszystkie pięć wyżej wymienionych kroków pozwoli Ci zdobyć znaczÄ…ce dane pozwalajÄ…ce na efektywne prowadzenie dziaÅ‚aÅ„ marketingowo-sprzedażowych opierajÄ…c aktywnoÅ›ci marki o realne potrzeby i motywacjÄ™ Twojego klienta. Stwórz personÄ™ klienta idealnego, dziÄ™ki czemu zbudujesz lepszÄ… ofertÄ™ wÅ‚asnej firmy!